W tworzeniu aplikacji wykorzystujemy pętle, których zadaniem jest wykonanie ustalonych instrukcji programu określoną liczbę razy. Przykładem takiej pętli jest:
for (wyrażenie początkowe; warunek; wyrażenie końcowe) { instrukcje; }
Najpierw wykonywane jest wyrażenie początkowe (tylko jeden raz, bo inicjuje), a następnie sprawdzany jest warunek. Jeśli jest prawdziwy wówczas wykonywane są instrukcje, po czym zostaje wykonane wyrażenie końcowe. Następnie znowu sprawdzany jest warunek i cała procedura jest wykonywana od nowa aż do momentu, gdy wyrażenie końcowe stanie się fałszywe.
Przyklady: 1) int i; for(i=1;i<=10;i++) cout<<i<<endl;//liczby od 1 do 10 /*dla jednej instrukcji nie ma potrzeby stosowania nawiasów spinających {} */ cout<<i;//liczba 11 2) int i=10,c=20; for(i;i<=c;i++) cout<<i<<endl;//liczby od 10 do 20 cout<<i;//liczba 21 3) for(int i=0;i<=10;i++) cout<<i<<endl; cout<<i; /* błąd!!! kompilator będzie krzyczał, bo zmienna i jest deklarowana lokalnie w pętli, więc występuje tylko w obrębie FOR */ 4) int i,c; for(i=1,c=5;i<=10;i++,c++) { cout<<i<<"\t"<<c<<endl; } 5) int i; int c; for(i=1,c=5;i<=10;i++) { cout<<i<<endl; c+=i; if (c>10) break;//zawsze można przerwać działanie pętli } cout<<i;