Funkcja to fragment kodu, który można wywoływać w dowolnym momencie.
Funkcje mają na celu przede wszystkim skrócenie programów (gdy w programie wykonuje się bardzo często pewną część kodu).
Funkcja musi posiadać nazwę i przy pisaniu jej należy unikać pewnych słów i znaków oraz obowiązują takie same zasady jak przy zmiennych.
Każda funkcja zwraca pewien rezultat, który czasem nie przedstawia żadnej wartości. Wtedy ustawiamy typ void (pusty). Na początku programu musi się ją zadeklarować a zdefiniować można puźniej.
void s() { system ("pause");//treść funkcji return 0; }W innym przypadku musimy określić typ -ponieważ nazwa funkcji jest zmnienną- oraz jeśli zachodzi potrzeba argumenty przekazane z programu.
int nazwa (int zmienna,int zmienna2) // zmienna,zmienna2 -pobierają dane z programu { int wynik = (zmienna + zmienna2); // wynik - to zmienna lokalna return wynik; }przykład deklaracji i definicji:
#include <conio.h> #include <iostream> using namespace std; int nazwa (int zmienna,int zmienna2);//DEKLARACJA FUNKCJI main() { int a,b; ... z=nazwa(a,b);//WYWOŁANIE FUNKCJI ... ... ... getch(); } int nazwa (int zmienna,int zmienna2)//DEFINICJA FUNKCJI { ...//treść funkcji ... } #include <conio.h> #include <iostream> using namespace std; int nazwa (int zmienna,int zmienna2);//DEKLARACJA { ...//treść funkcji I DEFINICJA FUNKCJI ... } main() { int a,b; ... z=nazwa(a,b);//WYWOŁANIE FUNKCJI ... ... ... getch(); }Nazwy zmiennych funkcji (pobieranych z programu) mogą być takie same jak nazwy zmiennych wysyłanych do funkcji.
... cin>>a; cin>>b; wynik=licz(a,b)