Zastosowanie tej instrukcji może znacznie skrócić zapis kodu programu. Jest jakąś alternatywą dla if. Zasada jest prosta: zmienna przybiera jakąś wartość nadaną przez użytkownika lub wynikającą z programu. Dla tej wartości przypisane jest jakieś działanie lub działania.
Aby w przypadku wykonania działania pominąć dalsze przeszukiwanie dopisujemy break, co powoduje wyskok z polecenia.switch (zmienna) { case wartość1 : działanie; case wartość2 : działanie1; działanie2; działanie3; ... ... }
Może przytrafić się, że zmienna przybiera wartość, jakiej nie ma na liści. Jest możliwość wykonania działania domyślnego poprzez defaultswitch (zmienna) { case wartość1 : działanie1; break; case wartość2 : działanie2; break; ... ... }
Przykład:switch (zmienna) { case wartość1 : działanie1; break; case wartość2 : działanie2; break; ... ... default :działanie_alternatywne;break; }
cout<<"podaj liczbe "; cin>>a; char znak; cout<<"\npodaj działanie"; cin>>b; cin>>znak; cout<<"\npodaj liczbe "; cin>>b; system("cls"); switch (znak) { case '*':cout<<a<<"*"<<b<<"="<<a*b; break; case '/':cout<<a<<"/"<<b<<"="<<a/b; break; case '-':cout<<a<<"-"<<b<<"="<<a-b; break; case '+':cout<<a<<"+"<<b<<"="<<a+b; break; default :cout<<"nie ma takiego dzialania!!!"; break; }