SWITCH


Zastosowanie tej instrukcji może znacznie skrócić zapis kodu programu. Jest jakąś alternatywą dla if. Zasada jest prosta: zmienna przybiera jakąś wartość nadaną przez użytkownika lub wynikającą z programu. Dla tej wartości przypisane jest jakieś działanie lub działania.

switch (zmienna) { case wartość1 : działanie; case wartość2 : działanie1; działanie2; działanie3; ... ... }

Aby w przypadku wykonania działania pominąć dalsze przeszukiwanie dopisujemy break, co powoduje wyskok z polecenia.
switch (zmienna) { case wartość1 : działanie1; break; case wartość2 : działanie2; break; ... ... }
Może przytrafić się, że zmienna przybiera wartość, jakiej nie ma na liści. Jest możliwość wykonania działania domyślnego poprzez default
switch (zmienna) { case wartość1 : działanie1; break; case wartość2 : działanie2; break; ... ... default :działanie_alternatywne;break; }
Przykład:

		cout<<"podaj liczbe ";
		cin>>a;
		char znak;
		cout<<"\npodaj działanie"; 
		cin>>b;
		cin>>znak;
		cout<<"\npodaj liczbe "; 
		cin>>b;
		system("cls");
		switch (znak)
                {
			case '*':cout<<a<<"*"<<b<<"="<<a*b; break;
			case '/':cout<<a<<"/"<<b<<"="<<a/b; break;
			case '-':cout<<a<<"-"<<b<<"="<<a-b; break;
			case '+':cout<<a<<"+"<<b<<"="<<a+b; break;
			default :cout<<"nie ma takiego dzialania!!!"; break;
                 }