Tablice

1. Czym są tablice

Tablice są jakby zbiorem zmiennych posegregowanych w jedną całość. Można je porównać do półki na której stoją książki z dannej tematyki. Wykorzystywanie tablic jest o tyle wygodne, że w przypadku jeżeli nie znamy liczby zmiennych, które mogą zostać wykorzystane możemy użyć np. tablicy z utworzonymi 1000 warości. Zamiast tworzyć zmienne np. tak: zmienna1, zmienna2, zmienna3... możemy stworzyć tablice, a później do poszczególnych elementów odwoływać się np. w następujący sposób:
Tablica[2];

2. Ich deklarowanie

W Turbo Pascaalu, tak jak w większości języków kompilowanych przed wykorzystaniem tablicy trzeba ją zadeklarować, tzn. określić jaki zakres będzie posiadała tablica. Do deklarowania tabicy służy słowo kluczowe array dalej wsawiamy słówko of, a za nim rodzaj danych jakie będą zapisywane do tablicy.
A oto przykładowa deklaracja tablicy:

var
Nazwa_tablicy : array[1..1000] of Integer;

Istnieje także możliwość stworzenia tablicy dwuwymiarowej. Tworzy się ją w następujący sposób:

Tablica2D : array[1..10] of array[1..1000] of Integer;
lub
Tablica2D : array[1..10,1..1000] of Integer;

3. Zapisywanie oraz pobieranie danych z tablic

Do zapisywania oraz pobrania danych z tablicy służy tak zwany index tablicy, podaje się go w nawiasie kwadratowym.
Oto przykładowe zapisanie jakiś ddanych do tablicy:

Nazwa_tablicy[1] := 185;

A oto pobranie elementu:

writeln(Nazwa_tablicy[1]);