Wstęp

Nie jest to zbiór wszystkich dostępnych funkcji.

1. Struktura programu

Każdy program tworzony w Turbo Pascalu powinien rozpoczynać się instrukcją "program". Po niej następuje dowolny tytuł . Nie może on zawierać więcej niż osiem liter, oraz musi składać się ze znaków dostępnych w każdym języku tzn. nie można używać polskich liter takich jak: ą, ę ó. Po tylule, w kolejnych liniach, w przypadku jeżeli są używane powinny nastąpić różne funkcje lub procedury. Cały kod wykonywanej aplikacji obejmujemy znacznikami "begin - end.". A to schemat najprostszej aplikacji:
program nazwa;
begin
{ Tutaj jakieś polecenia }
end;
Każda linia kodu powinna zostać zakończona znaczkiem ; dzieki temu kompilator potraktuje ją jako oddzielne polecenie. W powyższym przykładzie, w miejscu w którym powinny znaleść się instrukcje wykonywanego programu widnieje tekst objęty znacznikami {}. Jest to tak zwany komentarz tzn. że instrukcje lub tekst objęty nimi nie zostanie poddany kompilacji.

2. Sposoby wypisywania informacji

Do wypisywania dowolnego tekstu w trybie tekstowym służą dwie funkcje: write, writeln. Pierwsza nich wyświetla tekst w tej samej linii w której jest ustawiony kursor, obok wcześniej wypisanego tekstu. Druga wyświetla tekst w kolejnej linii. Istnieje także możliwość wypisywana tekstu w trybie graficznym, ale o nim w kolejnych częściach kursu. Oto przykład instrukcji wypisującej tekst:
writeln('Witaj Œwiecie');

3. Pierwszy program

Podsumowując powyższe informacje stworzymy teraz prosty programik wypisujący jakiś tekst. Na pierwszy ogień idzie tytuł. Niech nasz program nazywa się np. "Pierwszy": program Pierwszy; Dalej słowo kluczowe begin, a po nim instrukcje, które zostaną wykonane przez nasz program. W naszym przypadku będzie on wypisywał tekst. Na zakończenie nie możemy zapoomnieć o słowie kluczowym end z kropeczką na końcu. A oto kod całej aplikacji:
program Pierwszy;
begin
writeln('Witaj');
end.

4. Kompilowanie i testowanie programu

Po napisaniu programu trzeba go jeszcze przetłumaczyć na język zrozumiały komputerowi. Do tego celu służy kompilator. Możesz go uruchomić poprzez klawisz F9. Przydałoby się teraz zobaczyć rezultat naszej pracy - przyciśnij klawisze CTRL+F9, niestety jeżeli nie zastosujesz odpowiednich chwytów korzystając z takiej kombinacji klawiszy nic nie zobaczysz. Naszczęście pascal przychodzi nam z pomocą, naciśnij teraz klawisze ALT+F5. Aby z powrotem powrócić do pascala naciśnij dowolny klawisz. Teraz zachowajmy nasz program na pamiątke, myślę, że to nie powinno Ci sprawić trudności.